Інвестування у культуру: коментарі про мотивацію, книжки та любов

Інвестування у культуру: коментарі про мотивацію, книжки та любов
Із настанням кризи й поширенням пандемії культурні процеси у всьому світі дещо призупинилися. Нинішня невизначеність розхитує реальність і вносить корективи в налагоджені робочі процеси. Ми у видавництві IST Publishing взялися оперативно шукати шляхи для продовження діяльності, галопом писати план розвитку і змінювати бізнес-модель. Але якосьодного разу ми всією командою влаштували онлайн-зустріч і дійшли висновку, що лише наші соціальні зв'язки з іншими завжди були і є тим буфером, що дає нам змогу рухатися далі.

У час, коли держава урізає бюджет на фінансування культури, ми відчуваємо, що зобов’язані публічно й голосно говорити про людей, які усвідомлюють цінність культурних процесів та інвестують у їх розвиток. Бо наша спільна діяльність міститьпотужний потенціал. Кожна видана книжка вже є початком для локальної зміни в культурі й дає поштовх до наступних кроків.

Ми поцікавились у Петра Бондаревського, Андрія Божка, Мстислава Чернова, Ігоря й Тетяни Сухоруковихдрузів IST Publishingпро їхню мотивацію розвивати культуру і співпрацювати з нами. Їхні інвестиції мають рушійну силу, але на цьому справа не закінчується. Бо після видання книжки обмін між нами й читачами лише посилюється. Зараз ми бачимо, як «економічний капітал» закладає основи для формування чогось більш невловимого, цінного і критично необхідного для зміцнення зв’язків між нами. Ми відчуваємо, що початковий капітал перетворюється на довіру, емпатію й навіть на любов.

Петро Бондаревський, засновник видання Your Art, керуючий партнер Internet Investments Group


Інвестиції в культуру насправді найдохідніші. Так, саме інвестиції, а не меценатство чи допомога. У капіталістичній економіці цінність будь-якого об’єкта має бути прирівняна до грошей. Такий об’єкт називається активом. Культура є об’єктом, що з часом може збільшити (змінити) вартість, тому в нього є сенс інвестувати. На противагу такій позиції меценатство підкреслює вторинність об’єкта. Це пасив, що з’їдає гроші й втрачає цінність. Саме таке сприйняття культури та її фінансування зараз присутнє в масовій свідомості. «Навіщо нам Держкіно, зробіть краще дороги й відремонтуйте лікарні». А давайте хакнемо систему й наші мізки, адже культура насправді — це актив. Усе створене в культурі з часом набуває цінності. Завжди. Тому не інвестувати в культуру — найбільша дурниця, яку можна вчинити досвідчений інвестор.

Що це за актив із назвою «культура»? Він має дуже абстрактні властивості, важко піддається вимірюванню й оцінюванню, його цінність зазвичай абстрактна й суб’єктивна, але майбутні дивіденди від культурного активу перевищують усі економічно-ринкові ризики. Культура змінює країни й потік грошей, формує цивілізації та змушує людей коригувати власну поведінку: кудись летіти, чогось хотіти, когось підтримувати.

Нині масова культура (як і популярна) пропонує топос технократії (тих, хто вірить у силу технологій) і пан-діджиталізацію (яка змінить наше життя на краще, вилікує від корупції й усе налагодить). Загалом ця теза правильна і продуктивна. Але її реалізація іноді нагадує привид віри в «цілющу індустріалізацію», яка мала все змінити й «підняти країну [СРСР]» (чого насправді не відбулося). Проте діджиталізація (а також індустріалізація) — це лише технології. А те, куди вони нас приведуть чи як їх буде застосовано — це культура, цінності та сенси, які сформують бачення світу та мотивацію, визначають усе наше життя. Це первинне й першочергове. Тому коли ми інвестуємо в культуру й мистецтво, то впливаємо на джерело всіх змін.


Андрій Божок, друг видавництва IST Publishing


На позір книжки IST — про культуру, кураторство, культурну критику, урбаністику, художні практики й багато інших цікавих, але переважно вузькофахових тем. Проте при уважнішому ознайомленні для мене ці видання виявилися насамперед книжками про любов.

Любов до книжки як важливого носія сенсів та ідей. Книжки з якісним дизайном і увагою до деталей. Любов до поширення знань і розвитку мови, шо нею ми можемо говорити про світ, у якому живемо і якого прагнемо. А також про своє місце в українській культурі та її місце у світовій.

Книжки IST надихають мене підтримувати команду і створювати спільні проекти. Зокрема тим, що в них я знаходжу важливі сенси: «Культура навчає, як поводитися й існувати в певному суспільстві, й так надає смислів життям його представників. Саме тому вона сприяє соціальній інтеграції та єдності», — пишуть Паскаль Ґілен і Тайс Ляйстер.

Сподіваюся, що ці книжки надихнуть і вас. Спробуйте


Мстислав Чернов, міжнародний журналіст, письменник, керівник Української асоціації професійних фотографів



Люди, які хочуть розвивати культуру, часто постають перед тими самими викликами: пошук професіоналізму і брак довіри. Як директор Української асоціації професійних фотографів я зацікавлений у підтримці візуального мистецтва в Україні. Але як це зробити? Як знайти тих, хто цього потребує? Як знайти тих, кому можна довіряти і хто справді професійно зробить важливу справу? Культура не може існувати без людей, які займаються мистецтвом: без художників, режисерів, письменників, фотографів, мистецтвознавців — і цей список можна продовжувати. Також культура не здатна існувати без медіаторів: без тих людей і організацій, які створюють форми, щоб представити мистецтво публіці. Я маю на увазі створення музеїв для сотень творів мистецтва, перетворення тисячі слів у книжки, які можна взяти в руки й почитати. Ті, хто це творить, у безкінечному потоці інформації знаходить золото сьогодення для людини. На моєму шляху таких професіоналів в Україні, на жаль, було небагато. Але ще менше тих, чия діяльність прозора і відкрита, чиї цінності зрозумілі та близькі кожному. Видавництво IST Publishing — серед цих небагатьох.

Я вдячний і щасливий, що є люди з чудовою репутацією та смаком, які попри складний час продовжують любити й робити важку, проте важливу для українського суспільства роботу. Я вірю, що такі люди гідні підтримки й захвату.


Ігор та Тетяна Сухорукови, друзі видавництва IST Publishing

Мы уверены в команде, которые занимаются этим героическим делом. Давно знакомы с их работой в других направлениях. Уверены, что они отбирают действительно интересные работы значимых авторов, ищут хороших переводчиков (то есть вкладываются ещё и в украинский язык). С каждой новой книгой они это подтверждают. И уровень становится все выше. Это развитие вдохновляет. Что главное для нас в книгах издательства — тексты серьезные, настоящие, это не популяризаторство, которое упрощает и боится сложного.

Чтобы попытаться объяснить зачем я (Игорь) это делаю, хочу вырвать из контекста цитату Паскаля Гилена из их свежей книги «Креативність та інші фундаменталізми»: «Інвестування набуває ознак художньої діяльності, що в ній колективна віра підтримує вельми віртуальний світ». Издательство делает то, что я считаю жизненно необходимым для Украины. Без живой своевременной культуры здоровое общество невозможно. Вообще я вижу, что рассчитывать на помощь государства — старомодно и опрометчиво. Хоть Украинский культурный фонд и помог реализовать много сильных проектов. Последние события, когда бюджет на культуру очень легко сбрасывается как балласт, как мешок с песком, это подтверждают. Только прямая помощь от людей-потребителей культурного продукта может разжигать пламя чего-то настоящего. Это инвестиция в будущее, в то важное, что обязательно проявляется и гарантированно плодоносит. Приятно быть частью этого процесса.
Читати також
Джордж Бейкер: «Передусім, чи є фотографія медіумом? А може, формою медіума? Мистецтвом?» Джордж Бейкер: «Передусім, чи є фотографія медіумом? А може, формою медіума? Мистецтвом?» «Чипси: Українські наївні мозаїки, 1950–90»: уривок з видання «Чипси: Українські наївні мозаїки, 1950–90»: уривок з видання Конспект клубу книжкових амбасадорів. Зустріч третя Конспект клубу книжкових амбасадорів. Зустріч третя Фрагмент з книжки "Анрі Картьє-Брессон. Інтерв'ю та розмови 1951-1998" Фрагмент з книжки "Анрі Картьє-Брессон. Інтерв'ю та розмови 1951-1998" Фрагмент з каталогу «Перед майбутнім» Фрагмент з каталогу «Перед майбутнім» Вивчаючи світовий досвід: вестернізація радянських логотипів у 1960–1980-х роках. Рокас Суткайтіс Вивчаючи світовий досвід: вестернізація радянських логотипів у 1960–1980-х роках. Рокас Суткайтіс Паскаль Ґілен «Ми мусимо навчитися жити обіч радикально Іншого» Паскаль Ґілен «Ми мусимо навчитися жити обіч радикально Іншого» Нам треба бути дуже близько одне до одного: розмова видавчинь IST з видавчинями Valiz (Амстердам) Нам треба бути дуже близько одне до одного: розмова видавчинь IST з видавчинями Valiz (Амстердам) Конспект клубу книжкових амбасадорів. Зустріч друга. Як працює Іст паблішин Конспект клубу книжкових амбасадорів. Зустріч друга. Як працює Іст паблішин Доротея Ріхтер. Художники й куратори як автори — конкуренти, співавтори чи колеги Доротея Ріхтер. Художники й куратори як автори — конкуренти, співавтори чи колеги Як видати книжку: конспект з Book Champions Weekend 2021 Як видати книжку: конспект з Book Champions Weekend 2021 Товарні знаки модернізму: чому про це треба видавати книжки Товарні знаки модернізму: чому про це треба видавати книжки Як ми бачимо. Джон Берджер. Фрагмент Як ми бачимо. Джон Берджер. Фрагмент Павло Маков "Фонтан виснаження. Acqua alta".  Другий кураторський стейтмент Павло Маков "Фонтан виснаження. Acqua alta". Другий кураторський стейтмент “А комусь ще подобаються міста? Екологія проти модернізації”. Фрагмент “А комусь ще подобаються міста? Екологія проти модернізації”. Фрагмент Паскаль Ґілен і Тайс Ляйстер. Культура у підмурках європейської спільноти Паскаль Ґілен і Тайс Ляйстер. Культура у підмурках європейської спільноти Фрагмент із книжки «Розмови про архітектуру» Фрагмент із книжки «Розмови про архітектуру» У м'яті. Фрагмент коміксу Бориса Філоненка, Данила Штангеєва й Антона Резнікова У м'яті. Фрагмент коміксу Бориса Філоненка, Данила Штангеєва й Антона Резнікова Никита Кадан «Начали строить землянку, чтоб защититься от грозы, — построили город» Никита Кадан «Начали строить землянку, чтоб защититься от грозы, — построили город» Ігор Чекачков. NA4JOPM8. Тексти Ігор Чекачков. NA4JOPM8. Тексти «Люди снова стали писать и читать», — Павел Маков об авторских книгах, новой книге «До По» и будущем, которое наступило «Люди снова стали писать и читать», — Павел Маков об авторских книгах, новой книге «До По» и будущем, которое наступило Фрагмент з есею «Спостереження за болем інших» С’юзен Зонтаґ Фрагмент з есею «Спостереження за болем інших» С’юзен Зонтаґ Фрагмент із книжки Павла Макова "Фонтан виснаження. Acqua Alta" Фрагмент із книжки Павла Макова "Фонтан виснаження. Acqua Alta" Фрагмент із книжки "Повітряна війна і література" В. Ґ. Зебальда Фрагмент із книжки "Повітряна війна і література" В. Ґ. Зебальда Фрагмент із книжки "Терор з повітря" Петера Слотердайка Фрагмент із книжки "Терор з повітря" Петера Слотердайка «Щасливі падіння» Євгенії Бєлорусець. Фрагменти «Щасливі падіння» Євгенії Бєлорусець. Фрагменти Труднощі перекладу або англомовна версія книжки «Де кураторство» як колективна практика Труднощі перекладу або англомовна версія книжки «Де кураторство» як колективна практика Конспект зустрічі Клубу книжкових амбасадорів IST Publishing Конспект зустрічі Клубу книжкових амбасадорів IST Publishing Борис Филоненко. «Собаку зовут Шедевр». Художественный проект Влада Краснощека Борис Филоненко. «Собаку зовут Шедевр». Художественный проект Влада Краснощека Розширене поле фотографії. Фрагмент з книжки Джорджа Бейкера Розширене поле фотографії. Фрагмент з книжки Джорджа Бейкера Сергей Братков «Мы знаем одержимых художников, но не знаем одержимых кураторов» Сергей Братков «Мы знаем одержимых художников, но не знаем одержимых кураторов» Продукування присутності. Фрагмент з книжки Ганса Ульриха Ґумбрехта Продукування присутності. Фрагмент з книжки Ганса Ульриха Ґумбрехта Перформування спільного міста. Фрагмент з книжки Паскаля Ґілена Перформування спільного міста. Фрагмент з книжки Паскаля Ґілена Борис Філоненко. Візуальний есей “🐴 — двері” Борис Філоненко. Візуальний есей “🐴 — двері” Доротея Ріхтер. Флуксус — художники як організатори Доротея Ріхтер. Флуксус — художники як організатори Відкриття Мистецької бібліотеки. Запис дискусії першого дня роботи міського простору Відкриття Мистецької бібліотеки. Запис дискусії першого дня роботи міського простору «Добрий комікс зробити складно». Фрагмент розмови Ганса Ульріха Обріста з Робертом Крамбом «Добрий комікс зробити складно». Фрагмент розмови Ганса Ульріха Обріста з Робертом Крамбом Розладнаний час. Фрагмент з книжки Ганса Ульриха Ґумбрехта Розладнаний час. Фрагмент з книжки Ганса Ульриха Ґумбрехта Фрагмент з книжки "Цикл лекцій про сучасне життя тварин" Євгенії Бєлорусець Фрагмент з книжки "Цикл лекцій про сучасне життя тварин" Євгенії Бєлорусець Значення присутності. Інтерв’ю Ганса Ульриха Ґумбрехта з Іваном Іващенком Значення присутності. Інтерв’ю Ганса Ульриха Ґумбрехта з Іваном Іващенком Виктор Мизиано «Если куратор — художник, то и художник может быть куратором» Виктор Мизиано «Если куратор — художник, то и художник может быть куратором»