Борис Філоненко. Візуальний есей “🐴 — двері”

Борис Філоненко. Візуальний есей “🐴 — двері”

У книжці “Як ми бачимо” Джон Берджер запропонував жанр “суто візуальних есеїв”, в яких замість слів використовуються лише зображення: без назви, без супровідного тексту, без підписів. Обрання такої форми письма дозволило Берджеру перевести в практичне поле твердження про те, що “бачення передує словам”.

Користуючись нагодою виходу українського перекладу “Як ми бачимо”, редактор видавництва IST Publishing Борис Філоненко відповів власним візуальним есеєм на роботу Рене Маґрітта з обкладинки книжки Берджера, а точніше — на її першу нішу, в якій зображення голови коня підписане як “двері”. Шлях цього есею починається з коня як образу руху, а завершується посеред сучасних протестів, де коні, разом зі своїми вершниками, падають з постаментів.

Автори робіт (і короткі описи) в порядку появи:
1. Теодор Жеріко
2. Едвард Мейбрідж
3. Етьєн-Жюль Маре 
4. Зоопроксіскоп з вершником у русі
5. Вінзор МакКей, фрагмент коміксу про маленького Немо
6. Кріс Вер, сторінка з коміксу “Джиммі Корріган”
7. Карло Карра
8-9. Джорджо Кіріко
10. Луї Люм’єр, Огюст Люм’єр, кадр з фильму “Прибуття потяга”
11. Бела Тарр, кадр з фільму “Туринський кінь”
12. Олександр Супрун, “Пегас”
13. Микола Рідний, кадр з фільму “Сірі коні”
14-16. Казимир Малевич
17. Тео ван Дусбург. Плакат руху дада (“дада” означає “дитячий дерев'яний коник”)
18. Фотографія Муссоліні, оригінальна та ретушована
19. Парадний портрет Адольфа Гітлера
20. Мем на основі двох реальних фотографій. Лідери Північної Кореї та Російської федерації на конях
21. Тайка Вайтіті, кадр з фільму “Кролик Джоджо”
22. Нікіта Кадан, Андрій Бойко, фрагмент роботи з проєкту “Найсолодша пісня скорботи”
23. Микола Івасюк в Національному художньому музеї України
24. Козак-Мамай в Національному художньому музеї України
25. Луїза Лолер
26. Статуї Парфенону, фрагмент
27. Караваджо. Навернення Савла
28-29. Янніс Кунелліс
30. Йозеф Бойс. Іфігенія/Тит Андронік
31. Яйоі Кусама
32. Йозеф Бойс. Койот: я люблю Америку, Америка любить мене
33. Олег Голосій. Місячна ніч
34. Андрій Тарковський, кадр з фільму “Іванове дитинство”
35. Скріншот з інстаграму Бориса Філоненка
36. Мауріціо Каттелан. Без назви
37. Скрін-шот з гри Battlefield 
38. Берлінде де Брьойкере. Чорний кінь
39. Віталій Кохан. Плавкий кінь
40. Вова Воротньов. Троєщинський кінь
41. Маргарита Половинка
42. Люся Іванова. Марта з іграшкою Каспара Хаузера
43. Олександр Глядєлов. Карусель
44. Олег Голосій. Трійка
45. Олександр Супрун. Троє
46. Гамлет Зіньківський, стінопис “Можна бути будь-якою фігурою…”
47. Злий Босх, виправлений стінопис “И ебись всё конём!”
48. Євген Нікіфоров. Фотографія з серії “Про монументи республіки”
49. Зураб Церетелі. Пам’ятник засновникам Харкова
50. Скрін-шот з порталу новин
51. Арсен Савадов, Георгій Сенченко. Печаль Клеопатри
52. Пам’ятник Щорсу в Києві з відновленою ногою, яка раніше була декомунізована
53-54. Протести Black Lives Matter 
55. Френк Міллер. Фрагмент з коміксу “Повернення Темного лицаря”
56. Jay-Z, Kanye West. Кадр з кліпу “No Church In The Wild”
57. Повалення пам’ятника під час протестів Black Lives Matter
58. Рубен Естлунд, кадр з фільму “Квадрат”
59. Ганс Гааке. Дарований кінь
60. Пам’ятник Жанні Д’Арк у Парижі з прапором Білорусі та написом “Free Belarus”
61-62. Вхід у печеру Ласко, яка була знайдена в 1940 році, та зображення коня з цієї печери.
63. Рене Маґрітт. Ключ до сновидінь
64. Книжка Джона Берджера “Як ми бачимо”, українське видання 2020 року

Читати також
Фрагмент із книжки «Розмови про архітектуру» Фрагмент із книжки «Розмови про архітектуру» Товарні знаки модернізму: чому про це треба видавати книжки Товарні знаки модернізму: чому про це треба видавати книжки Фрагмент з книжки "Анрі Картьє-Брессон. Інтерв'ю та розмови 1951-1998" Фрагмент з книжки "Анрі Картьє-Брессон. Інтерв'ю та розмови 1951-1998" Інвестування у культуру: коментарі про мотивацію, книжки та любов Інвестування у культуру: коментарі про мотивацію, книжки та любов Паскаль Ґілен «Ми мусимо навчитися жити обіч радикально Іншого» Паскаль Ґілен «Ми мусимо навчитися жити обіч радикально Іншого» Перформування спільного міста. Фрагмент з книжки Паскаля Ґілена Перформування спільного міста. Фрагмент з книжки Паскаля Ґілена Доротея Ріхтер. Художники й куратори як автори — конкуренти, співавтори чи колеги Доротея Ріхтер. Художники й куратори як автори — конкуренти, співавтори чи колеги Як видати книжку: конспект з Book Champions Weekend 2021 Як видати книжку: конспект з Book Champions Weekend 2021 Нам треба бути дуже близько одне до одного: розмова видавчинь IST з видавчинями Valiz (Амстердам) Нам треба бути дуже близько одне до одного: розмова видавчинь IST з видавчинями Valiz (Амстердам) Розширене поле фотографії. Фрагмент з книжки Джорджа Бейкера Розширене поле фотографії. Фрагмент з книжки Джорджа Бейкера Конспект зустрічі Клубу книжкових амбасадорів IST Publishing Конспект зустрічі Клубу книжкових амбасадорів IST Publishing “А комусь ще подобаються міста? Екологія проти модернізації”. Фрагмент “А комусь ще подобаються міста? Екологія проти модернізації”. Фрагмент «Щасливі падіння» Євгенії Бєлорусець. Фрагменти «Щасливі падіння» Євгенії Бєлорусець. Фрагменти Борис Филоненко. «Собаку зовут Шедевр». Художественный проект Влада Краснощека Борис Филоненко. «Собаку зовут Шедевр». Художественный проект Влада Краснощека Фрагмент із книжки "Повітряна війна і література" В. Ґ. Зебальда Фрагмент із книжки "Повітряна війна і література" В. Ґ. Зебальда Сергей Братков «Мы знаем одержимых художников, но не знаем одержимых кураторов» Сергей Братков «Мы знаем одержимых художников, но не знаем одержимых кураторов» Труднощі перекладу або англомовна версія книжки «Де кураторство» як колективна практика Труднощі перекладу або англомовна версія книжки «Де кураторство» як колективна практика Конспект клубу книжкових амбасадорів. Зустріч друга. Як працює Іст паблішин Конспект клубу книжкових амбасадорів. Зустріч друга. Як працює Іст паблішин Розладнаний час. Фрагмент з книжки Ганса Ульриха Ґумбрехта Розладнаний час. Фрагмент з книжки Ганса Ульриха Ґумбрехта Відкриття Мистецької бібліотеки. Запис дискусії першого дня роботи міського простору Відкриття Мистецької бібліотеки. Запис дискусії першого дня роботи міського простору У м'яті. Фрагмент коміксу Бориса Філоненка, Данила Штангеєва й Антона Резнікова У м'яті. Фрагмент коміксу Бориса Філоненка, Данила Штангеєва й Антона Резнікова Значення присутності. Інтерв’ю Ганса Ульриха Ґумбрехта з Іваном Іващенком Значення присутності. Інтерв’ю Ганса Ульриха Ґумбрехта з Іваном Іващенком Фрагмент із книжки Павла Макова "Фонтан виснаження. Acqua Alta" Фрагмент із книжки Павла Макова "Фонтан виснаження. Acqua Alta" Фрагмент з есею «Спостереження за болем інших» С’юзен Зонтаґ Фрагмент з есею «Спостереження за болем інших» С’юзен Зонтаґ Джордж Бейкер: «Передусім, чи є фотографія медіумом? А може, формою медіума? Мистецтвом?» Джордж Бейкер: «Передусім, чи є фотографія медіумом? А може, формою медіума? Мистецтвом?» Паскаль Ґілен і Тайс Ляйстер. Культура у підмурках європейської спільноти Паскаль Ґілен і Тайс Ляйстер. Культура у підмурках європейської спільноти Павло Маков "Фонтан виснаження. Acqua alta".  Другий кураторський стейтмент Павло Маков "Фонтан виснаження. Acqua alta". Другий кураторський стейтмент Фрагмент із книжки "Терор з повітря" Петера Слотердайка Фрагмент із книжки "Терор з повітря" Петера Слотердайка Фрагмент з каталогу «Перед майбутнім» Фрагмент з каталогу «Перед майбутнім» «Чипси: Українські наївні мозаїки, 1950–90»: уривок з видання «Чипси: Українські наївні мозаїки, 1950–90»: уривок з видання Никита Кадан «Начали строить землянку, чтоб защититься от грозы, — построили город» Никита Кадан «Начали строить землянку, чтоб защититься от грозы, — построили город» Як ми бачимо. Джон Берджер. Фрагмент Як ми бачимо. Джон Берджер. Фрагмент Виктор Мизиано «Если куратор — художник, то и художник может быть куратором» Виктор Мизиано «Если куратор — художник, то и художник может быть куратором» Вивчаючи світовий досвід: вестернізація радянських логотипів у 1960–1980-х роках. Рокас Суткайтіс Вивчаючи світовий досвід: вестернізація радянських логотипів у 1960–1980-х роках. Рокас Суткайтіс Доротея Ріхтер. Флуксус — художники як організатори Доротея Ріхтер. Флуксус — художники як організатори Ігор Чекачков. NA4JOPM8. Тексти Ігор Чекачков. NA4JOPM8. Тексти Продукування присутності. Фрагмент з книжки Ганса Ульриха Ґумбрехта Продукування присутності. Фрагмент з книжки Ганса Ульриха Ґумбрехта «Добрий комікс зробити складно». Фрагмент розмови Ганса Ульріха Обріста з Робертом Крамбом «Добрий комікс зробити складно». Фрагмент розмови Ганса Ульріха Обріста з Робертом Крамбом Конспект клубу книжкових амбасадорів. Зустріч третя Конспект клубу книжкових амбасадорів. Зустріч третя Фрагмент з книжки "Цикл лекцій про сучасне життя тварин" Євгенії Бєлорусець Фрагмент з книжки "Цикл лекцій про сучасне життя тварин" Євгенії Бєлорусець «Люди снова стали писать и читать», — Павел Маков об авторских книгах, новой книге «До По» и будущем, которое наступило «Люди снова стали писать и читать», — Павел Маков об авторских книгах, новой книге «До По» и будущем, которое наступило